Hírek

Élesedik a tengelysúlymérő rendszer, amit problémásnak tartanak a fuvarozók



Péntektől a jogszabálysértően túlterhelt járművek üzembentartóinak a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) figyelmeztetés helyett bírsághatározatot kézbesít. Bár a NiT Hungary tudatta, a közúti érdekképviseleti szervezetek a tesztüzem meghosszabbítását kérték, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közölte, a felkészülési időszak lezárult.
Országszerte 107 állomáson mérik burkolatba süllyesztett érzékelők az áthaladó járművek tengelyterhelését, össztömegét. A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan értékelték a mérési eredményeket, mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek.
A rendszer szeptembertől nem bírságot, hanem figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A felkészülési idő lehetőséget adott a fuvarozóknak közlekedési-áruszállítási tevékenységük ellenőrzésére.
A tapasztalatok megerősítették, a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára.
A szabálysértőknek január óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium tudatta, a rendszer bevezetésével a fuvarozóknak nincs új kötelezettségük, csak az eddig is érvényes szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá.
A közlekedésért felelős tárca a továbbiakban is kész folyamatos tájékoztatást adni a fuvarozói szervezeteknek a rendszer működéséről, nyitott a jobbító szándékú javaslatok egyeztetésére. A közúti érdekképviseleti szervezetek azért kérték a tesztüzem meghosszabbítását kérték, mert a mérőberendezések és az egyéb hídmérlegek adatai között tapasztalataik szerint átlagosan 2-3 tonna eltérés mutatkozik.

Mosóczi László arról beszélt, hogy az érdekképviseletek által beküldött TSM mérési eredmények és más hitelesített mérlegek mérlegjegyei közötti ellentmondást feloldandó, a mérőpontok megfelelő kalibrálását és műszaki megfelelőségét még az elmúlt napokban is ellenőrizték. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az elkövetkezendő időszakban csak azokról a mérőpontokról kapnak majd bírsághatározatot a fuvarozók, amelyekkel szemben nem merül fel semmilyen rendszerhibára utaló körülmény. Ígérete szerint csak megfelelően működő mérőpontokról érkezhetnek bírsághatározatok. Az érdekképviseletek előtt nyilvánosan is felhívta vezető munkatársai figyelmét arra, hogy a következő egy hónapban a szokásosnál is nagyobb körültekintéssel vizsgálják meg a detektált túlsúly eseteket, és csak a bizonyítottan jól működő mérőpontok adatai alapján hozzanak bírsághatározatot.
Mosóczi László arra kérte a fuvarozókat, hogy a június 1. után érkező, és vitatott bírsághatározatok esetében a vállalkozások mindig indítsák meg a bizonyítási indítvány eljárást, amelyet a hatóság alapos, a TSM-pont működésére is kiterjedő vizsgálatban fog értékelni és elbírálni.
Mosóczi László ígéretet tett arra, hogy az érdekképviseletek által javasolt riasztási funkció rendszerbe építését rövid határidőn belül megvizsgálják, továbbá a felrakóhelyek felelőssége visszaállításának jogi lehetőségére vonatkozó javaslatokra is nyitottak, ennek előkészítésére várják az érdekképviseletek munkaanyagát.
(mti)
 

2018.06.01 10:57:37

Partnereink