Hírek

Könnyebben juthatnak pénzükhöz a belföldi fuvarozók

Jelentősen csökkenti a belföldi fuvarozók kiszolgáltatottságát az új, kihirdetésre váró kormányrendelet tervezet. 


A fuvarozók garanciát kapnak a fuvardíjuk kifizetésére, állásidejüket megtérítik és az útvonal során bekövetkezett árusérülésnél a kártérítési felelősségüket csökkentik. Ezek miatt eddig a cégeknek gyakran perelniük kellett, de a vitás kérdésekben most letisztultabb helyzetet teremt a kihirdetésre váró Közúti Árutovábbítási Szerződésekről szóló jogszabálytervezet (KÁSZ).
 


Egy 35 éves jogszabályt vált fel a legutóbbi kormányülésen beterjesztett, és elfogadott új közúti árutovábbítási szerződésekről szóló kormányrendelet tervezet, amely kihirdetésre vár és rövidesen hatályba lép. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) annak érdekében, hogy a tervezet a fuvarozók szakmai igényeinek megfeleljen, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületét (NiT) is felkérte arra, hogy közreműködjön a jogszabály szövegezésében és véleményezésében.

Az új jogszabálynak köszönhetően az eddig kiszolgáltatott helyzetben lévő fuvarozók nagyobb biztonságba kerülnek, mert most könnyebben érvényesíthetik jogaikat. Az egyik legnagyobb eredményt a kötelező, 30 napos fizetési határidő új KÁSZ-ban történő rögzítése és az inkasszó bevezetése jelenti. Ennek a módosításnak a segítségével biztosítható, hogy a fuvarozó időben és garantáltan hozzájusson fuvardíjához. További fontos előrelépés, hogy a leszállított áruval várakozásra kényszerített fuvarozó önköltséget számíthat fel az állásidőre, illetve, hogy az olyan külön tevékenységeket, mint a rakodás vagy a raklapcsere, egyértelműen külön díj ellenében végezze.

Korábban nagy problémákat okozott az is, hogy a külföldi példákkal ellentétben, a magyar fuvarozók belföldön árukár esetén teljes anyagi felelősséggel tartoztak. Most azonban a CMR Egyezmény gyakorlatának megfelelően belföldön is csökkentik a kártérítés mértékét.

Igazodva a fuvarozásban bevett gyakorlathoz, csökkentik a fuvarozó felelősségét a zártrendszerű rakodás fogalmának bevezetésével is. Olyan esetekben, amikor a rakodást a feladó a gépkocsivezető távollétében, annak felügyelete nélkül végzi el, a fuvarozó nem visel felelősséget az áru és a csomagolás állapota, és a fuvarlevélen szereplő, árura vonatkozó adatok tekintetében.

A NiT Hungary számtalan észrevétellel, szövegszerű javaslattal, és elsősorban a szabályozásra váró részterületek konkrét meghatározásával segítette és támogatta a jogalkotók munkáját. A kormányülésre beterjesztett szöveg véglegesítése előtt is szükség volt a véleményükre olyan kérdések tisztázásában, mint a tehergépjármű bérbeadása, a tehergépjárműnek járművezetővel együtt, díj ellenében történő rendelkezésre bocsátása, valamint a tehergépjárművel díj ellenében végzett vontatás fogalomköre.

A tervezet rövidesen kihirdetésre kerül, és hatályba lép!

2016.05.31 08:27:05

Partnereink